Temalin tarina

Kaikki alkoi emalista ja ideasta, että kylpyhuoneiden kalusteiden tulisi mukautua elämään, ei päinvastoin. Siitä lähtien, jokainen sentti on laskettu – tarkalleen ottaen 5 cm välein – jotta sinun ei tarvitsisi tinkiä toiveistasi. Vuosikymmenten saatossa olemme kasvaneet, kehittyneet ja laajentaneet, mutta Temalin perusidea on ja pysyy: valmistaa kylpyhuonekalusteita, jotka sopivat juuri sinulle. 

Tuotteen nimi ja
ohjaus verkkokauppaan

Tuotteen nimi ja
ohjaus verkkokauppaan

Sata vuotta suomalaista sisua

Temal on tarina suomalaisesta sielunmaisemasta, kotimaisen tuotannon ylpeydestä ja sisukkuudesta. Tarinamme juontaa juurensa yli sata vuotta taaksepäin, aina vuoteen 1920, kun Kone ja Siltarakennus Oy päätti perustaa emalitehtaan Helsingin Sörnäisiin. Vuosikymmenet vierivät, ja emalitoiminta löysi uusia koteja – ensin Wärtsilän, sitten Hackmanin omistuksessa, kunnes vuonna 1994 se sai uuden alun ja nimen: Temal. 

#SopivastiSinun

Koko matkan ajan, meidän tarinamme on kudottu yhteen rohkeuden, toisinajattelun ja tietenkin laaja-alaisen yhteistyön kanssa. Temal on ylpeästi perheyritys, joka kantaa suomalaisen valmistuksen lippua korkealla. Olemme yhteistyön mestareita – olipa kyseessä sitten suunnittelijoiden kanssa ideointi tai uusien innovaatioiden toteuttaminen yhdessä kumppaneidemme kanssa. 

Mutta mikä tekee meistä erityisen? Kun ajattelemme kylpyhuonetta, ajattelemme paikkaa, joka heijastaa meitä itseämme: tiloja, jotka mukautuvat elämäämme, eivät pakota meitä mukautumaan niihin. Tämä ajatus on Temalin toiminnan sydän – luoda tuotteita, jotka ovat #SopivastiSinun. 

Aikamatka Temalin tarinaan

1920 - Emalin ensiaskeleet

Kone- ja Siltarakennusyhtiön tiloissa Helsingin Sörnäisissä aloitetaan emaloitujen tuotteiden valmistus. Alussa on hankaluuksia, kuten yleensä kun uutta tuotantohaaraa otetaan käyttöön, muun muassa koneiden toimitusajat eivät pidä paikkaansa.

1932 - Emalin uusi aikakausi

Wärtsilä hankkii Kone- ja Silta Oy:n omistukseensa 30-luvun alussa ja näin myös emalituotanto siirtyy Wärtsilälle. Nyt jo vanhentunut emalilaitos uusitaan vastaamaan ajan laatuvaatimuksia ja tekniikkaa.

1952 - Olympialaisten kultakausi ja emalin suursuosio

Olympiavuoteen tultaessa Wärtsilä emalituotteiden suosio on kasvanut niin, että tuona vuonna vuosituotanto on n. 560 000 astiaa. Emaliastioiden suosio jatkuu vahvana aina 1960-luvulle asti. Tuolta ajalta on peräisin muun muassa Seppo Mallatin suunnittelema Finella-sarja.

1958 - Emalin ikuisuustarina - Tapiolan todistaja

Tässä pieni tarina emalin kestävyydestä: puutarhakaupunki Tapiolan Tapiontorille toimitetaan emaloidut julkisivulevyt. Nämä levyt ovat yhä – pian 70 vuoden jälkeen – Tapiontorilla ja niiden rinnalle toimitimme uusia emaloituja levyjä vuonna 2013.

1972 - Uusi koti Järvenpäässä

Tuotannon siirto Helsingistä Järvenpäähän uuteen tehtaaseen toteutetaan vaiheittain. Ensimmäisenä aloittavat Järvenpäässä emalointiosasto ja varasto, sitten puristinosasto ja konttori. 

Taloustavaroiden rinnalla aloitettiin pesu- ja suihkualtaiden valmistus. Pesualtaita toimitetaankin vuosikymmenten ajan lähes kaikkiin Wärtsilän telakoiden valmistamiin aluksiin, kuten Silja Linen ja Viking Linen risteilyaluksiin.

1977 - Finnjetin vauhdissa - merellä kestävä

Emaloidut tasoaltaat toimitetaan rakenteilla olevaan maailman nopeimpaan laivaan, pisimpään ja suurimpaan autolautta Finnjetiin, jossa ne kestivät vaihtamatta Finnjetin romuttamiseen asti vuonna 2008. 

1981/1982 - Hackmanin kädenjälki - metron värikäs opaste

Järvenpään emalitehdas siirtyy Hackmanin omistukseen. Helsingin kaikille metroasemille toimitettiin emaloidut asemakilvet ja opasteet.

1994 - Temalin synty - uuden ajan alku

Temal Oy perustetaan. Yhtiössä on enemmistöosakkaana Höglundin perhe ja vähemmistöosakkaana Oy Hackman Ab. Toimitusjohtajana toimii Boris Höglund. 

1997 - Omavarainen Temal

Toiminta on kannattavaa ja Oy Hackman Ab myy vähemmistöosuutensa Höglundin perheelle, joka nyt omistaa 100 % yhtiöstä.

1998 - 5 cm vallankumous - kalusteiden kärki

Temalin viiden sentin konseptin kehittäminen aloitetaan. Kalusteiden valmistus aloitetaan ja tuoteryhmän liikevaihto on noin 50 000 euroa.

2001 - Konseptin kukoistus - tontti omalle tehtaalle

Temalin viiden sentin konsepti osoittautuu menestykseksi. Tontti ostetaan oman kalustetehtaan rakentamiseksi Nakkilaan.

2002 - Nakkilan uusi aika - tehtaan portit auki

Uusi Nakkilan kalustetehdas otetaan käyttöön syyskuussa. Kylpyhuonekalusteiden liikevaihto on noin miljoonaa euroa.

2008 - 5 cm jatkuva juhla - kasvun vuosikymmen

Panostukset viiden sentin konseptiin jatkuvat ja yhtiön liikevaihto kasvaa tasaisesti päämarkkina-alueillaan Suomessa ja Ruotsissa. Liikevaihdon lasketaan vuonna 2008 yltävän noin 8 miljoonaan euroon.  Toisin sanoen kylpyhuonekalusteiden myynti on 5 cm –konseptin ansiosta kasvanut yli satakertaisesti kymmenen viime vuoden aikana.

2011 - Sukupolvenvaihdos

Viiden sentin konsepti laajenee keittiöihin. Tarkkaan suunniteltu ja valmisteltu sukupolvenvaihdos saatetaan päätökseen vuoden lopussa, kun Temalin perustaja ja toimitusjohtaja Boris Höglund siirtyy hallituksen puheenjohtajaksi ja jättää operatiivisen johtamisen seuraavalle sukupolvelle Harri Höglundille ja Nina Zischkalle. Temal valitaan Järvenpään Vuoden yrittäjäksi.

2012 - Uusi sukupolvi, uudet tuulet

Ensimmäinen vuosi uuden sukupolven ollessa johdossa, on muutosten vuosi monella tapaa: tuotanto-organisaatioita tehostetaan ja työtehtäviä tarkennetaan, kustannuksia karsitaan, 5 cm -konseptia tiivistetään, funktionaalisuuden rinnalle nousee esteettisyys ja tuotteiden muotoiluun kiinnitetään entistä enemmän huomioita. 

2013 - Innovointia ja laajentumista

Työntäyteinen vuosi. Keittiökonseptia ja emaliin perustuvia uusia altaita kehitetään ja Temal Elements -julkisivulevyjen konseptointi aloitetaan. Liikevaihto nousee yli 9 miljoonaan euroon.

2015 - Kylpyhuonekeskuksen synty - Helsinkiin uusi lippulaiva

Temal ostaa Helsingin ydinkeskustassa Runeberginkadulla 4 jo 27 vuotta toimineen Kylpyhuonekeskuksen liiketoiminnan ja avaa Temal Kylpyhuonekeskuksen yhdessä alan kumppaneiden, muun muassa Oraksen ja Rej Designin, kanssa. Yksi tärkeimmistä tavoitteista on yhdessä vahvistaa brändejä ja kotimaisten kylpyhuoneiden johtajuutta, jakaa tuotetietoa ja tarjota kokonaisuuksia ammattialaismyynnin puolella.  

2016 - Laajennus keittiöihin - Keittiökeskus avataan

Temal avaa Helsingin ydinkeskustaan Kylpyhuonekeskuksen viereen sisarmyymälän Temal Keittiökeskuksen, jossa keittiöiden ohella on esillä kodinhoitohuoneita ja eteisratkaisuja. Keittiökeskuksessa on myös iso ja kattava Oraksen hananäyttely.

2017 - Jatkuvuutta ja muutosta

Omistajuudessa tapahtuu muutoksia, kun Harri Höglund tekee elämänmuutoksen sekä aloittaa valmistelut oman osuutensa myymiseksi sekä irrottautumisen Temalin toiminnasta jatkaakseen oman yrityksensä https://www.nakkilanverstas.fi/ kehittämistä. Nina Zischka perheineen omistaa nyt 100 % yhtiöstä. 

2018 - Tukholman valloitus: Showroom avataan

Temal avaa oman showroomin Tukholman keskustaan Sveavägenille.

2019 - Finemal eriytyy - emalin uusi aikakausi

Temal eriyttää Järvenpään emalitehtaan omaksi yritykseksi Finemal Oy:ksi. Kolmas sukupolvi astuu mukaan, kun Boris Höglundin lapsenlapsi Felix Zischka ottaa vastaan toimitusjohtajan tehtävät. Tavoitteena on keskittyä emalin kehittämiseen, laajentaa emalituotteiden valikoimaa ja näin vahvistaa Temalin tuotevalikoimaa.

2020 - Kotoilun kulta-aika: pandemian positiivistet puolet

Koronavuosi kohtelee niin Temalia kuin koko rakennusalaa silkkihansikkain, kun kotoilusta tulee uusi normaali. Temalin myynti lähentelee 11 miljoonaa euroa ja tulos on sen mukainen.

 

2022 - Uusia tuulia johtajuudessa

Temalin johdossa tapahtuu muutos, kun myyntijohtaja Julia Stoltzenberg nimitetään COO:n tehtävään Nina Zischka jatkaessa toimitusjohtajana. Ukrainan sota ajaa Euroopan taantumaan ja raaka-ainehinnat pilviin.

2024 - 5 cm evoluutio: #SopivastiSinun

Temalin 5 cm -konseptista kehitetään ajan hengen mukainen 2.0-versio, joka saa nimekseen #SopivastiSinun ja joka edelleen heijastaa Temalin toiminnan perusajatusta: ”Kun ajattelemme kylpyhuonetta, ajattelemme paikkaa, joka heijastaa meitä itseämme: tiloja, jotka mukautuvat elämäämme, eivätkä pakota meitä mukautumaan niihin.